Om je verkoopkanalen uit te breiden, kan de hulp van een handelsagent erg handig zijn.  Dit noemen we ook wel agentuur. Agentuur is een samenwerkingsvorm tussen een ondernemer (ook wel de ‘principaal’ genoemd) en een handelsagent waarin afgesproken wordt dat de handelsagent bemiddelt bij het totstandkomen van opdrachten tussen de principaal en derden/klanten. Hierbij sluit de handelsagent overeenkomsten in naam van en voor rekening van de principaal. Als beloning voor zijn werk krijgt de handelsagent een commissie.

Voordat je kiest om een handelsagent in te schakelen, is het belangrijk om na te gaan of dit wel bij jou en jouw bedrijf past. Kijk ook goed naar de alternatieven, bijvoorbeeld het sluiten van een arbeidsovereenkomst, een distributieovereenkomst of het opzetten van een joint venture.

Wanneer je wel besluit een agentuurovereenkomst aan te gaan, is het erg belangrijk de voorwaarden goed op papier te zetten. Denk aan de volgende, belangrijke onderwerpen:

  • Welke commissie krijgt de handelsagent? Is de commissie verschuldigd na het sluiten van de overeenkomst, of pas als de klant heeft betaald? En hoe wordt de commissie precies berekend?
  • In welk gebied (rayon) mag de handelsagent werken? En krijgt hij exclusiviteit?
  • Mag de handelsagent ook andere producten of concurrerende producten verkopen?
  • Hoe en met welke opzegtermijn kan de agentuurovereenkomst worden beëindigd? De wet biedt een mogelijkheid om deze vrij kort te houden, maar dan dien je dit wel goed op te schrijven.

Ik heb zowel principalen als handelsagenten geholpen met het op papier zetten van de afspraken en ken dus beide kanten goed. Neem gerust vrijblijvend contact op, zodat we kunnen bekijken wat ik voor jou kan doen.