Ondernemen is risico’s nemen

Handel is nog altijd voor een groot deel gebaseerd op vertrouwen. Je kunt nog zoveel certificaten opvragen om de kwaliteit te laten garanderen, je kunt nog zoveel onderzoek doen naar de kredietwaardigheid van je afnemer, uiteindelijk moet je erop vertrouwen dat de wederpartij woord houdt. Een veelgehoorde kreet is dan ook: ondernemen is risico nemen.

Als juridisch adviseur ben ik er niet om ieder risico voor ondernemers uit te sluiten en weg te contracteren. De kunst is de ondernemer vrijheid te geven te ondernemen en tegelijkertijd de risico’s tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.

Debiteurenrisico

Een belangrijk risico is het debiteurenrisico. Je hebt je diensten of producten geleverd, stuurt een factuur, maar betaling blijft uit. Ik verbaas me er soms over hoe ondernemers de openstaande bedragen bij één afnemer kunnen laten oplopen. Met gezond vertrouwen is niets mis, maar uiteindelijk ben je als leverancier geen bank.

Wat doe je bij een onbetaalde factuur?

Regelmatig krijg ik de vraag van ondernemers wat je het beste kunt doen bij onbetaalde facturen. Veel mensen denken dan aan een deurwaarder. Begrijpelijk, maar niet helemaal zoals het werkt. Betaling kun je uiteindelijk alleen via de rechter afdwingen. Wanneer een factuur niet betaald wordt, vraag je de rechter de afnemer te veroordelen tot betaling. Met een veroordelend vonnis in de hand kan de deurwaarder pas het vermogen van de wanbetaler uitwinnen. Bij veel zaken die gaan over een factuur van boven de € 25.000 heb je een advocaat nodig om te kunnen procederen. Wanneer een bedrag openstaat van ‘slechts’ enkele honderden of duizenden euro’s en de factuur wordt niet betwist, kun je prima bij een deurwaarderskantoor of incassobureau terecht. Soms wordt de factuur niet betaald, omdat de afnemer stelt dat de kwaliteit niet in orde is of iets anders niet klopt. In zo’n geval is het verstandig een advocaat te raadplegen. Een advocaat kan voor je nagaan of de afnemer een punt heeft (en inderdaad betaling mag opschorten) of dat (het dreigen met) een procedure de moeite waard is om betaling af te dwingen.

Voorkomen van wanbetaling

Het mooiste is om wanbetaling te voorkomen. Door, ingewikkeld gezegd, goed debiteurenbeheer. Je debiteurenbeheer op orde maken is geen hogere wiskunde, maar je moet net even weten hoe het moet. Het was een van mijn praktijkopdrachten tijdens mijn studie en ook nu adviseer ik ondernemers er regelmatig over. Vraag me gerust om tips.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Klik hier om meer te lezen over wat ik voor jou kan doen. Bij vragen kun je natuurlijk ook direct vrijblijvend contact met mij opnemen: 06 340 93 944 of [email protected].